De zorg van morgen is anders dan die van vandaag. Cliënten, zorgverleners en zorgverzekeraars werken daaraan. De intenties zijn goed. Het gaat om het vinden van de juiste Trant, ieders eigen-aard-ige manier om tot de maximale toegevoegde waarde te komen. Door als individu, als team en als organisatie voortdurend van betekenis te zijn en te blijven voor je cliënt, leer je elke dag.
Een belangrijke trend in de zorg is dat er steeds meer mogelijkheden zijn voor mensen die zelf de regie willen en kunnen nemen. Om ruimte te bieden aan meer regie voor patiënten, dient er een goed samenspel te zijn met zorgverleners. Zo kunnen zij een meer actieve rol nemen, waar ze dat willen en kunnen, met tegelijkertijd een beter resultaat. Kortom, hoe leren we beter partneren met de cliënt. Dat is mijn specifieke expertise.
Trant, voor de zorg van morgen is een expert in het inpassen van nieuwe kennis en inzichten in de reeds bestaande manier waarop je handelt. Door van jezelf, van collega’s, van de cliënt (en zijn naasten) te leren, wordt werken leuker en ben je van meer betekenis voor de cliënt. Ook kennis uit onderzoek en gebruik van nieuwe technologie kan helpen.
Foto: pinguïns ontmoeten robots. Het duurde 3 dagen voordat het robotje werd omarmd door de pinguïnfamilie. Ook in de zorg ligt er een kans om nieuwe kennis en technologie te benutten.